Jumaat, 6 Disember 2013

Pemakanan Sihat Dengan Indeks Glisemik (GI)

Tidak ramai yang tahu apa itu indeks glisemik (GI). Pada awalnya GI digunakan untuk membantu pesakit diabetik memilih makanan yang sesuai. Namun, dengan meningkatnya kesedaran terhadap penyakit diabetis, peranan GI mula mendapat perhatian ramai...

Jomm kita kenali indeks glisemik (GI) dengan lebih lanjut...

GI - kadar ukuran kualiti untuk karbohidrat dalam suatu makanan, berdasarkan berapa cepat karbohidrat tersebut menaikkan paras glukosa dalam darah.  

Ada banyak faktor yang mempengaruhi GI seperti kualiti makanan, jumlah dan jenis karbohidrat (contohnya serat & glukosa), tahap pemprosesan makanan, kandungan protein dan lemak, keasidan dan lain-lain.

Dalam skala GI, nombor indeks bermula dari 0-100.., dimana 0 adalah makanan & minuman yang tidak mempunyai kandungan karbohidrat manakala 100 pula adalah skor rujukan untuk glukosa tulen.GI terbahagi kepada 3 kategori iaitu : 

       GI rendah      (dibawah paras 55)
       GI sederhana (antara 56-69)
       GI tinggi       (melebihi paras 70)
                            
Makanan dengan GI yang tinggi akan menaikkan kandungan gula dalam darah dengan mendadak manakala kandungan GI yang rendah akan menaikkan paras glukosa dalam darah secara beransur-ansur.

Oleh kerana makanan yang mempunyai GI yang rendah akan menaikkan paras glukosa dalam badan secara beransur-ansur, ia akan memberikan perasaan 'puas' selepas makan & akan rasa kenyang untuk jangkasama yang lama...lantas mengurangkan tabiat makan secara berlebihan. Begitulah sebaliknya jika makanan yang mempunyai GI tinggi...

Menurut kajian yang dijalankan oleh pakar di Diabetes UK, mengikut diet yang mengandungi banyak makanan yang mempunyai nilai GI yang rendah dapat membantu mencegah @ mengurangkan risiko mendapat diabetes jenis 2, meningkatkan tahap kolestrol 'baik' & mengurangkan risiko penyakit jantung.

DAN TAHUKAH ANDA bahawa produk ESP SHAKLEE telah terbukti secara saintifik mempunyai nilai indeks glisemik (GI) rendah iaitu 39 dan menjadikannya sangat sesuai untuk pesakit kencing manis!!








Lepas nie, tak perlu ragu-ragu lagi tentang ESP SHAKLEE..sememangnya ia baik untuk semua orang TETAPI TIDAK pada pesakit GOUT...

Pada siapa yang nak sangat dapatkan produk yang sememangnya hot nie, boleh la....

pm/sms huda 0134806167
fb nurulhuda sobari
page fb Sihat & Cantik

Semestinya HOT PRICE juga...:)