Jumaat, 19 Disember 2014

Mak Tak Gamak Tengok Nak..

Tak Gamak . . . 


Sebagai mak ayah nie, kita pastinya akan menaruh harapan yang tinggi dan selalu mendoakan agar anak-anak kita bukan saja cemerlang di dunia tapi jugak cemerlang di akhirat. Itu tak dinafikan.

Macam tulah juga halnya dalam pemberian makanan kepada anak-anak. Zaman sekarang nie, boleh dikatakan semua mak ayah dah sedar betapa pentingnya pemakanan dan tabiat makan yang betul. Kenapa Huda cakap macam tu? Sebabnya, pemakanan dan tabiat makan yang betul adalah sangat penting dalam mempengaruhi kesihatan dan kesejahteraan anak-anak kita.

Gambar sekadar hiasan


Kita pun tau yang pemakanan yang betul membolehkan anak-anak mencapai pertumbuhan yang optimum. Dan in sya Allah dapat mencegah masalah kekurangan atau terlebih berat badan & kekurangan nutrisi. Bila dah kurang nutrisi tu, mulalah badan semakin kurus dan melidi. Pastu cepatla jatuh sakit, kan. Nauzubillah..

Pernah nampak tak anak-anak kecil yang susah nak makan DAN lebih suka minum susu dalam botol (susu formula)? Agak-agak kenapa??

Tahukah kita, susu yang anak-anak kita minum tu dah pun mengambil tempat makanan asli natural yang anak-anak kita perlukan untuk tumbesaran diorang? Sepatutnya diorang makan nasi, ikan, sayur dll tapi tetap bergantung dengan susu yang lebih bersifat asid. Masalah selalunya akan timbul kalau susu jadi makanan utama dan bukannya makanan tambahan. Ingat ye, susu bukanlah makanan utama bagi anak-anak yang dah berumur 2 tahun ke atas.



Kita kena tau jugak yang bukan susu saja sumber protein atau kalsium yang ada. Banyak lagi makanan yang ada protein, kalsium dan zat galian yang lain. Dalam hal nie, mak ayah kenalah rajin mencari maklumat..^____^.


Macam mana nak buat agar anak-anak kecil kita nie NAK MAKAN??


Mula-mula sekali cuba untuk kurangkan pengambilan susu botol. Hadkan pengambilannya. Sambil tu terangkan kepada anak kenapa kita berbuat demikian. Mak ayah kena la pandai dalam bab-bab nak “psycho” anak nie kan..Alhamdulillah. Huda dah pun berjaya kurangkan pemberian susu botol untuk Ammar dari 7-8 botol kepada 2 botol sehari. Mula-mula tu memang la a little bit challenge but I did it yeaayy!! 

Bila dah kurang susu tu, dia memang ada rasa nak makan.  Tambah-tambah Huda bagi dia Mealshakes, lagilah bertambah selera. 

Dalam video nie, ada dikongsikan sedikit pengalaman mak-mak dengan anak yang susah nak makan nie. Jomm kita saksikan…








++++++++++++++++++++++++

** These statements have not been evaluated by Food and Drug Administration.  These products are not intended to diagnose,  treat, cure, or prevent any disease. **


Untuk maklumat lanjut, hubungi Huda:

Nurul Huda Sobari
Id Shaklee: 1071145
Cell: 013-4806167, Wasap: 0134061610
Email: nhudas8575@gmail.com

9 ulasan:

  1. Anak2 yang banyak menyusu botol memang sukar untuk makan. Nasib baik anak sendiri semuanya menyusu badan. Dah lepas susu sgt mudah nak makan... tambahan pulk skrg bg mealshakes. makin berselera lah diorg... hehe

    BalasPadam
  2. Bestnya dengar anak korang semua dah besar :) alfateh susu badan pun lum sampai 2 tahun lagi. Tq info sebagai panduan bila anak dah lepas 2 tahun

    BalasPadam
  3. Masa kecil dah boleh ajar makan sikit2 puri..mgkin dr situ anak akan pandai merasa makanan

    BalasPadam
  4. Kanak-kanak memang harus kita pantau pemakanan mereka agar menjadi kanak-kanak yang sihat dan cerdas. Nasib baik shaklee ada produk yg baik untuk kanak-kanak seperti Meal shakes ini.

    BalasPadam
  5. Betul tu. Susu formula memang membuatkan anak rasa kenyang dan tidak mahu makan. Jom galakkan anak makan secara sihat.
    Meraikan Anak Autisme

    BalasPadam
  6. kalau anak saya..ada kawan makan memeng selera makan..kurang sikit susu..


    3 Langkah Untuk Kurus

    BalasPadam
  7. terima kasih for sharing..ini masa yang baik utk perkenalkan gaya makan sihat kepada anak-anak

    BalasPadam

Kalau ada sebarang pandangan atau pertanyaan TERUTAMANYA TENTANG PRODUK SHAKLEE, tinggalkan aja dalam kotak yang tersedia ye..

^__^