Rabu, 12 Februari 2014

BERAT BADAN NAIK SELEPAS PENGAMBILAN SUPPLEMENT??



" ALAMAK, Macam Mana Berat Boleh Naik Lepas Makan Vitamin Nie??!! "





Mesti ada yang pernah dengar statement  macam tu kan? Eleh..tipu lah kalau tak pernah..hehe..Oleh kerana ayat seperti diatas tu lah ye, maka ramai yang takut untuk bervitamin gara2 risau berat badan akan bertambah.Ehh, betul ke derr??! Jangan memandai buat kesimpulan okeh!!


You need 13 different vitamins and at least 10 minerals to stay alive. Vitamins and minerals are essentials to your health--you have to have them to stay alive and to stay healthy. Vitamins and minerals are also needed to make thousands of enzymes, hormones, and the chemical messengers your body uses to grow, repair itself, remove wastes, defend you against infection, and generally keep  you running smoothly. You also need them to keep your bones strong, your eyes sharp, and your brain alert. And most important of all, YOU NEED THEM TO PROTECT YOU AGAINST CANCER  AND HEART DISEASE.

Dr. Alan H. Pressman with Sheila Buff
Vitamins and Minerals, 1997


Haa..see!! Tu baru intro dia tau..Satu2 cara untuk kita dapatkan semua manfaat vitamin dan mineral tu adalah dengan cara MAKAN!! hahaa..agak2 boleh ke derr makan all those vitamins and minerals tu??? Of coz lerr idok..kan? Ingat senang?! Walaupun kita makan ikut piramid makanan and could eat right all the time dan kebanyakannya tak mampu..then sbb tu kita masih perlukan benefit from all these vitamins..


Supplements are an easy, safe, and inexpensive way to make sure you're getting the vitamins and minerals your body has to have FOR OPTIMUM HEALTH. TAKING SUPPLEMENTS CAN IMPROVE YOUR HEALTH now and ensure it for the future. 

Dr. Alan H. Pressman with Sheila Buff
Vitamins and Minerals, 1997



OKEH...then baru boleh proceed dengan mitos vitamin buat badan lagi gemuk/lapar memanjang. .

Dari statement Dr Alan tadi tu kan, we can say that vitamin tidak mengenyangkan dan juga tidak menggemukkan sebab vitamin nie xdak kalori..well, once kita dah start ambil vitamin, KITA PERLU MINUM AIR AT LEAST 3LITER PERDAY..sebab vitamin adalah dalam bentuk dos yang pekat dan badan kita perlu mencairkan nutrien nie untuk memudahkan pengangkutan dan penyerapan ke tahap yg optimum..

Jadi, bila badan kita tak cukup air, sel2 tubuh kita akan 'dahaga' dan automatically akan hantar signal ke otak sebagai LAPAR..pehtu kita pun tibai la makan sampai kenyang kan..hehe..Bila selalu dalam keadaan macam tu, MAU BADAN TAK NAIK..betul tak??kan kan......

Sebab tu lah ye..PASTIKAN MINUM AIR PUTIH 3liter SEHARI, KAWAL PEMAKANAN & TUKARKAN KARBOHIDRAT KEPADA SUMBER LOW GI........