Sabtu, 1 November 2014

Otot Sengal Selepas Berolahraga

Otot Sengal Selepas Olahraga Perkara Normal??


Ehh ya ka?
Betul normal? Kang tak pasal2 kang..hihii

Olahraga mampu membuatkan tubuh badan kita menjadi lebih segar dan lebih cergas!
Tapi kan, kesan daripada aktiviti ini sedikit sebanyak boleh menyebabkan permukaan otot berasa sengal-sengal, sakit-sakit.

Tapi, keadaan sebegini dikatakan "biasa la" atau normal dan tak dak yang nak dibimbangkan pun. Rileks k...

Menurut seorang ahli olahraga dan penulis buku The Exercise Cure , Jordan Metzi, biasanya rasa yang disebabkan oleh keradangan pada otot itu akan muncul kira-kira 2 hari selepas olahraga dilakukan. 

"..Pada hari pertama, tubuh badan kita akan memberi tindak balas pada bahagian yang cedera dengan melepaskan hormon sitokin. Hormon ini kemudian akan memacu sel-sel di dalam tubuh untuk menyembuhkan otot yang mengalami kecederaan.." 

Menurutnya lagi, pada waktu yang sama prostaglandin, hormon yang mempengaruhi tindak balas sel cedera, akan mengirimkan darah ke bahagian tersebut untuk menyembuhkannya.

"..Proses penyembuhan tersebut akan menyebabkan otot berasa sengal dan kadangkala sukar untuk digerakkan. Jika anda ingin segera meredakan rasa sakit ini, lakukan kegiatan aktif seperti berjalan-jalan mahupun yoga, selain lebih kerap melakukan olahraga.."

Kredit: SinarHarian



Nie nak cerita jugak..

Last 2 weeks, Huda ada kerja yang sangat best. Hahaa..Kiranya kena guna otot jugak la kan. Serius. Memang sakit. Terasa sengal2 tu tak tau nak habaq. Biasa la kan, cheq nie kan surirumah sepenuh masa. Jadi bila tiba2 terpaksa ber"olahraga" nie memang terasa bebeno.

Tau Huda buat macam mana? 
Huda telan 3biji Omega Guard (anti inflamasi) dan 4biji ostematrix sebelum tidur. Keesokan hari tu, alhamdulillah. Rasa lebih baik dari hari sebelumnya tu. Korang pun try la. In sya Allah berkurang.

Try lah sekarang!!

^___^*








** These statements have not been evaluated by Food and Drug Administration.  These products are not intended to diagnose,  treat, cure, or prevent any disease. **

Untuk maklumat lanjut, hubungi Huda:
Nurul Huda Sobari
Id Shaklee: 1071145
Cell: 013-4806167
Fb: www.facebook.com/nurulhudasobari
Page: www.facebook.com/sihat&cantik
Email: nhudas8575@gmail.com


3 ulasan:

Kalau ada sebarang pandangan atau pertanyaan TERUTAMANYA TENTANG PRODUK SHAKLEE, tinggalkan aja dalam kotak yang tersedia ye..

^__^