Sabtu, 14 Februari 2015

AMBIL PEDULI Jika HAID TAK NORMAL




Cerr Bayangkan..
PERIOD TAK DATANG BERBULAN-BULAN LAMANYA..
AGAK-AGAK TENSION TAK??
Ya Allah, TENSIONNYA...
BOLEH MENGGANGGU "SUASANA RUMAH" --> MOOODYY!!
KESIAN ANAK2 DAN SUAMI..sobsob..



Itulah yang terjadi pada isteri solehah ini. Allah mengujinya dengan masalah PERIOD TAK DATANG SELAMA 1 TAHUNAlhamdulillah..Masalah Puan Ija BERJAYA di atasi setelah beliau sendiri mencari "sesuatu" yang dapat membantu masalah period tersebut. DAN dengan izin Allah, selepas sebulan mengamalkannya beliau menjadi "wanita normal" kembali. Syukur alhamdulillah...





Sebelum berkahwin, Huda pun kerap juga terjadi benda nie. Period tak tetap. Kekadang tu sampai 3 bulan tak datang. Ye lah. Time tu memang tak tahu apa lagi pasal kesan period tak datang nie. Buat do no je lah kan..Sampai la satu masa tu, kawan bagi tahu  yang orang perempuan nie susah nak mengandung kalau period dia tak teratur. Allah, time tu barulah nak mengelabah!




Kekadang Huda pun tertanya-tanya juga apa yang boleh membuatkan HAID seorang wanita itu menjadi tidak teratur selain STRESS. Then bila banyakkan membaca, baru Huda tahu rupa-rupanya banyak benda yang boleh membuatkan ianya terganggu. 


Apa Yang Membuatkan HAID Menjadi Tak Teratur?



1. Gangguan Hormon - ia juga boleh menyebabkan kita lambat datang haid. STRESS. Ianya meliputi stress fizikal, emosi dan mental. Macam-macam benda yang boleh membuatkan kita stress. Duit, anak-anak dan bermacam-macam lagi lah. Stress nie sangat mengganggu hormon subur yang mengawal kitaran haid dan melambatkan datang haid. Jadi apa yang kita selaku anak perempuan, ibu kepada anak-anak dan isteri kepada suami perlu lakukan sekiranya STRESS? 






2. Makanan Segera & Junk Foods - Makanan yang macam nie lah yang selalu mengganggu hormon kita. Sebab apa? Sebabnya ialah ia mengandungi banyak bahan pengawet dan perisa tambahan. Rata-rata makanan nie semua tinggi karbohidrat dan pemanis tiruan. Dan seterusnya boleh membuatkan kita nie obesiti. Kalau boleh tu kurangkan makan benda-benda macam nie. Jangan lupa untuk baca maklumat berguna ini --> Ecitotoxins: The Taste That Kills by Russell L. Bayblock.  

3. Perimenopause -  Gangguan haid dalam umur 40 an atau putus haid. Pada umur-umur berikut, wanita sering tak subur dan ovulation/tak menetas. Tiada ovulasi bermaksud tiada pengeluaran hormon progesterone dan keadaan ini sedikit sebanyak mengganggu imbangan hormon yang boleh menyebabkan pelbagai jenis gangguan haid. 

4. PENYAKIT - Ini adalah perkara yang paling menakutkan sekiranya kita lambat datang bulan. Antara penyakit yang sering berlaku ialah PCOS (yang sering menyebabkan kemandulan). Selain PCOS, KANSER OVARI juga mungkin menyebabkan kitaran haid kita tak menentu. Oleh sebab itulah, sangat penting buat kita yang datang bulannya lewat atau tak datang langsung segera untuk berjumpa dengan doktor.


Sumber: Blog Dr. Zubaidi & Blog Dr. Hamid Arshad



Bagaimana GLA COMPLEX Shaklee MEMBANTU??












Harga satu botol GLA COMPLEX: RM96.23
Nak lagi MURAH & JIMATAsbabnya di sini...
Lagi BEST kalau di sini



+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

** These statements have not been evaluated by Food and Drug Administration.  These products are not intended to diagnose,  treat, cure, or prevent any disease. **


Untuk maklumat lanjut, hubungi Huda:

Nurul Huda Sobari
Id Shaklee: 1071145
Cell: 013-4806167, Wasap: 0134061610
Email: nhudas8575@gmail.com
Shaklee (M) Sdn Bhd [381287-T]

2 ulasan:

  1. Syukur GLA membantu puan Ija... Dengan izin Allah tiada yang mustahil kan? Kita hanya perlu berusaha...

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum.. Nama saya Iraa..Hanya mahu bertanya.. Betul ke Shaklee ni.. Boleh membantu ? Masalah sy skg .. Sy msih belum berkahwin mahupun pregnant.. Sy agak risauu dah bertahun tak dtg period.. Jmpe doc hanya ckp sy perlu kurangkn berat bdan.. Tpi tidal berhasil.. Sy mnjadi semkin stress.. Allahu..

    BalasPadam

Kalau ada sebarang pandangan atau pertanyaan TERUTAMANYA TENTANG PRODUK SHAKLEE, tinggalkan aja dalam kotak yang tersedia ye..

^__^